Krásy německé metropole

07.07.2019

První červencový den jsme vyjely s kamarádkou hned ráno směr Německo, konkrétně přímo hlavní město - Berlín. První zastávka byla v Praze, další v Drážďanech a po necelých 7 hodinách cesty jsme konečně dorazily do Berlína. Z nádraží Südkreuz jsme se dostaly autobusem na Alexanderplatz, kde jsme si musely vyzvednout WelcomeCard - kartu na jízdné s platností 48 hodin. Pak následovala vtipná situace, kdy jsme si měly dojít pro klíče od ubytování do místní večerky, kde nám je nechal náš hostitel. Světe div se, domluvila jsem si to německy (nechápu, proč jsem nevolila angličtinu - zřejmě nějaká počáteční snaha domluvit se místním jazykem :D). I k mému vlastnímu překvapení mi bez problému rozuměli a po zadání kódu mi klíče předali. Potom jsme se šly ubytovat - moc příjemný byteček celý jen pro nás, dokonce i s balkónkem. Škoda, že si to člověk nemohl užít o trochu déle. Rychle jsme odložily věci, protože jsme z toho dne ještě něco chtěly mít.

Z Alexanderplatz jsme se přesunuly o pár zastávek dále a náš první cíl bylo Sea Life & AquaDom. Musím přiznat, že samotnou by mě asi nenapadlo tam jít - byl to nápad kamarádky. Každopádně, jsem moc ráda, že jsme šly, protože to byl bezpochyby zážitek. Od AquaDomu to bylo jen kousíček přes řeku k proslulé katedrále Berliner Dom. Ano, už když ji vidíte zvenčí, tají se vám dech, ale teprve, když vstoupíte dovnitř a interiér vás naprosto pohltí, pak teprve ztratíte veškerá slova. Jedním slovem NÁDHERA. Pokud zvažujete cestu do Berlína, Berliner Dom by měl rozhodně být na vašem seznamu must-see places. Vyšplhaly jsme po nekonečných schodech snad až do nebe (přesně tak, nohy cítím ještě teď - nebo spíš necítím? :D). Nicméně schody za ten báječný výhled na celý Berlín stály. Abychom toho neměly málo, sešly jsme ještě do podzemí podívat se na hrobky proslulých osobností z minulosti. Z Berliner Dom jsme se kolem místních univerzit dostaly na Bebelplatz, což je náměstíčko, na kterém se na chvíli ocitnete ve Francii - nebo alespoň já jsem měla ten pocit. Budovy místní univerzity a opery totiž připomínají ten typický francouzský klasicistní styl a zkrátka vše kolem vás přiměje zapomenout na to, že jste vlastně v Německu. Nedaleko Bebelplatz je v uličkách schovaná nádherná francouzská katedrála (to je další důkaz, že se vás tu někdo pokouší opít rohlíkem a přenést do jiné země - kdyby tak fungoval teleport :D). French Cathedral je typickým příkladem klasicismu - absolutně byste ji zde nečekali, jdete si uličkami (na berlínské poměry, jinak jsou to spíše ulice) a najednou se před vámi tyčí obrovská nádherná stavba. Přímo pod katedrálou je posezeníčko a naproti přes silnici kavárna a cukrárna, kde jsme si koupily zmrzku a občerstvení. Kousek od katedrály jsme využily metra a dopravily se opodál k poslednímu bodu na pondělním programu, a to k Berlínské zdi. Berlin Wall Memorial je takový příjemný komplex pod otevřeným nebem, kde se přímo před onou slavnou zdí nachází památník a fotografie zesnulých, navíc je zde rozeseto i velké množství informačních panelů, kde si můžete přečíst příběhy z historie, prohlédnout zajímavé mapy, fotografie, vše je i v audio formě, některé panely vám to převypráví samy. Co mě zaujalo, byly panely, které byly namířeny na určité místo a naskytla se vám tak možnost porovnat dané místo v současnosti a minulosti (z historie tam byly asi dva různé roky a k nim dvě fotografie, mezi kterými se dalo přepínat). Na tomto místě jsme byly zhruba mezi osmou a devátou hodinou, tedy při západu slunce, tudíž bylo vše zbarveno do barev zapadajícího slunce, takže celé místo mělo jedninečnou a zvláštní atmosféru. Opět jsme dojely metrem na Alexanderplatz a vrátily se na ubytování, kde jsme chvíli poseděly venku a naplánovaly druhý den.

Druhý den jsme si přivstaly. Na snídani jsme si došly do nedaleké restaurace (na kafčo a nugátový croissant). Tramvají jsme dojely až před Reichstag. Dnes se trochu ochladilo, ale na cestování akorát. Pak jsme se přesunuly podél řeky na hlavní třídu Unter den Linden (připomíná mi Champs-Elysées a Vítězný oblouk v Paříži). Ulicí Unter den Linden jsme kolem slavného hotelu Adlon došly až k její největší chloubě, a to k Braniborské bráně (Brandenburg Gate/Brandenburger Tor). Udělaly jsme pár (vlastně milion) fotek a pokoupily nějaké suvenýry domů. Následně jsme popošly k památníku holocaustu -> Memorial to the Murdered Jews of Europe/Holocaust Memorial. Místo se speciální atmosférou - rozhodně není vhodné si tu pořizovat vysmátá selfíčka nebo nedej Bože skákat po šedých kvádrech, které jsou rozesety po celé ploše (někteří turisti to tak bohužel dělají, nemají zábrany) - když jsme tam byly my, byla tam s námi asi jen jedna skupinka s průvodcem, tudíž jsme nikoho takového neviděly, ale říká se to o tomto místě. Potom jsme si došly na brunch do příjemné restaurace - dala jsem si pořádnou ňamku, která mě měla zasytit dostatečně na to, abych až večeřela :D Vajíčka, fazole, slanina, párečky, toasty s džemem. Upřímně, nikdy by mě nenapadlo, že by můj žaludek mohl ustát kombinaci vajíčka, párků, slaniny, fazolí, salátu a marmelády na toastech. Každopádně, bylo to vynikající. Z Potsdamerplatz jsme dojely autobusem na Berlin Haupbahnhof a odtamtud vlakem do Potsdamu/Postupimi. Z hlavního nádraží v Postupimi jsme se místním autobusem přemístily o několik zastávek dál - Sanssouci Palaces. Čekalo nás odpoledne v palácích a parku Sanssouci. Přiznám se, že jsem o tomto místě nikdy neslyšela, ale rozhodně mě nadchlo a ráda ho doporučím dál. Prohlédly jsme si interiéry několika paláců, místní obrazové galerie, navštívily jsme Čínský dům (Chinese House/Chinesische Haus), který je rovněž součástí obrovského parku. Celý komplex se vlastně nachází v parku a jednotlivé objekty jsou rozesety po jeho částech a vy si přecházíte od místa k místu. Zakoupit se dá vstup jen třeba do jednoho místa, ale když už jste na místě, doporučím zakoupit Sanssouci + Ticket - s ním můžete do všech míst, až asi na jedno tuším - Charlottenburg. Pokud chcete fotografovat, můžete si zakoupit za 3 eura povolenku, dostanete pásku na ruku a fotíte jako o život ;) Opravdu to stojí za to, budete mít krásnou památku. Večer jsme se vrátily docela brzo, tak jsme obešly obchůdky na Alexanderplatz (což bylo mimochodem hlavní centrum tehdejšího Východního Berlína). Čekal nás poslední večer. Užily jsme si ho na terase, hrály jsme karty a pobalily jsme věci.

Ráno jsme opustily ubytování. Na snídani jsme si došly do vedlejší uličky poblíž Alexanderplatz k sympatickému staršímu pánovi. Dala jsem si kafčo a vajíčka s toasty se šunkou. Potom jsme vyrazily na Museuminsel. Po úspěšném uložení kufrů (to bylo něco :D) jsme absolvovaly výstavy v Altes Museum, Národní galerii a Bode Museum. Pak jsme se vrátily na Alexanderplatz a odtamtud na Südkreuz. Koupily jsme si jídlo na cestu a mohly jsme se vrátit do vlasti.

Byl to vyčerpávající, ale krásný výlet. Člověk by nevěřil, kolik se toho dá stihnout ani ne za pouhé 3 dny (spíš 2). Tak a teď šup vybírat příští destinaci! :P